tisdag 29 september 2009

Kvinnan utanför mitt fönster

Varje dag när solen skiner sitter hon utanför mitt fönster. Hon har alltid med sig en kasse öl och sina kompisar. Konversationerna är livliga. Ibland dansar dom. De är alltid där och stör mig när jag försöker plugga vid köksbordet. Jag försöker sätta mig så att jag inte kan se, men det är svårt att låta bli.

Jag kan inte se hennes kompisar, hur mycket jag än tittar, jag kan bara se henne. Hon är den enda som kan se de andra. Hon lever i en annan värld, där det är sång och musik i goda vänners lag.

Kanske är den värld hon har levt i så hemsk och motbjudande att hon skapat sig en egen, ny och bättre, värld att leva i. Kanske har kemiska substanser förstört hennes sinne. Förmodligen både och.

Jag önskar jag hade modet och kunskapen att hjälpa henne. Istället försöker jag inte låtsas om festen utanför och läser mina böcker.

Inga kommentarer: